Bård_Frydenlund_portrait_september_2018

Foredrag ved direktør ved Eidsvoll 1814, Bård Frydenlund: «I nasjonens øye – Eidsvollsbygningen som museum og nasjonalmonument»

Eidsvollsbygningen har vært en symbolsk markør for norsk selvstendighet og demokrati siden 1800-tallet, men symbolkraften har endret innhold. I dag profileres Eidsvollsbygningen som Grunnlovens hus, stedet hvor Grunnloven ble lagt frem, diskutert og stemt over i april og mai 1814, hvor Grunnloven ses som et utgangspunkt for det norske demokratiet og de prinsippene som er nedfelt i den. Hvordan har dette påvirket bygningen som nasjonalt kulturminne, og hvordan har det preget museets aktiviteter fram til i dag?

Billett kan kjøpes fra kl 17.00 i Museumsbygningen. Dører inn til foredraget åpner 17:30. Ingen reservasjoner av seter.

Pris ordinær: 120,-.
Pris honnør: 60,-

Museet har åpent frem til foredraget starter, og billetten er gyldig som inngangsbillett til utstillingene.

Vi gjør obs på at det er stor pågang til dette foredraget, og at det er førstemann til mølla-prinsippet som gjelder. Vi har 100 sitteplasser.

Offentlig parkering på utsiden av gjerdet mot Drammen VGS, på Drammensbadet, eller andre kommunale parkeringsplasser i nærheten.

Ved spørsmål: Ring Drammens Museum på dagtid (92111216 / 95727313)

Ved arrangementer vil Drammens Museum kunne ta overordnede bilder som kan brukes i markedsføringssammenhenger. Dersom du ikke ønsker dette ber vi deg ta kontakt med våre ansatte.

Foto: Torbjørn Ellingsen