Museet i Media
Briljant fargemusikk
En fantastisk kunstner som vi burde få oppleve i full bredde skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke
Uaktuelt?
Som kurator for utstillingen «Levende landskap – Thorvald Erichsens maleri 1920-1939» som nå vises i Drammens Museum, undrer jeg meg over anmelder Kåre Bulies ståsted i omtalen av utstillingen (Klassekampen 15. mars). skriver kurator Per Bjarne Boym
Uaktuelt i Drammen
Mønstringen av den eldre Thorvald Erichsen gjør for lite for å gi maleren et nytt publikum skriver Kåre Bulie i sin anmeldelse.
Vårens høydepunkter: Disse utstillingene bør du se
«Thorvald Erichsen: Levende landskap». Drammen Museum løfter nå frem landskapsmaleriene og viser 33 verker. […] Kunstneren var stadig på reise i Europa. Han ble inspirert av franske impresjonister, særlig Pierre Bonnard. Det kan sees både på fargebruk, lysbrytninger og penselføring. Han henter primært motiver fra Kjelsøya utenfor Kragerø og fra Holmsbu.
Sin generasjons største maler?
For femti år siden var Thorvald Erichsen en av de ubestridt mest hyllede norske malere i generasjonen etter Munch. For mange er han i dag et nesten ukjent navn. Hva var det egentlig som skjedde?
Øivind Storm Bjerke
Glemt av Nasjonalmuseet, hylles i Drammen
Drammens museum tar ansvar med sin grundige og fine utstilling med Thorvald Erichsens malerier. Den kommer i kjølvannet av kritikken mot prioriteringene i Nasjonalmuseets samlings-presentasjon.
Lars Elton, Kunstkritiker
Fremtidsangst og fortidsforløsning
Der er en alvor i Årsutstillingen 2022, som reflekterer de mange bekymringer, man kan have, når man lever i dag: klimakrise og overforbrug, mental sårbarhed, krig, sygdom og død. Udstillingen går tæt på alt det svære, men finder også håb i gamle traditioner, taktile eksperimenter og tilfældighedens lyksalighed.
Af Joachim Aagaard Friis
Følsomhet og protest på Årsutstillingen
Livets harde realiteter spiller stille i bakgrunnen når kunsthåndverkerne er tilbake på Østlandet med sin Årsutstilling.
En maler i veven
Einsamt hjarta viser billedtepper og malerier av Birgit Hagen (1912-2002). Tittelen gir en inngang til utstillingen, som antyder et psykologisk innhold i arbeidene, preget av ensomhet, sårbarhet og sterke følelser.
Hvem er Holmsbu-Kristus?
Åsmund Thorkildsen har oppdaget at guden Balder gjemmer seg i kappefoldene til Holmsbu-Kristus.