Museet i Media
Museet håper på en snakkis i hele byen – Tilbake til kjernen
Samlingsforvalter Marianne Hylbak har vært på skattejakt i museets egne magasiner. Det hun og kollegene har funnet, håper museet nå skal bli en snakkis over hele byen.
Restaurerer herskapelig bygg for flere millioner – Et svart hull i parken
– Vi har prioritert andre ting, men nå er tiden kommet til Marienlyst, sier fungerende direktør Eivor Winther Sunesen ved Drammen Museum. Nå skal nemlig lystgården fra 1770 restaureres og gjenåpnes.
Nå åpnes snart dørene igjen
Etter 20 år med stengte dører skal lystgården Marienlyst på Drammens Museum restaureres –
og publikum får slippe inn samtidig.
Briljant fargemusikk
En fantastisk kunstner som vi burde få oppleve i full bredde skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke
Uaktuelt?
Debattinnlegg til Kåre Bulies anmeldelse av utstillingen Levende landskap – Thorvald Erichsens maleri 1920-1939, av Per Bjarne Boym, Kunsthistoriker og kurator ved utstillingen.
Uaktuelt i Drammen
Mønstringen av den eldre Thorvald Erichsen gjør for lite for å gi maleren et nytt publikum skriver Kåre Bulie i sin anmeldelse.
Vårens høydepunkter: Disse utstillingene bør du se
«Thorvald Erichsen: Levende landskap». Drammen Museum løfter nå frem landskapsmaleriene og viser 33 verker. […] Kunstneren var stadig på reise i Europa. Han ble inspirert av franske impresjonister, særlig Pierre Bonnard. Det kan sees både på fargebruk, lysbrytninger og penselføring. Han henter primært motiver fra Kjelsøya utenfor Kragerø og fra Holmsbu.
Sin generasjons største maler?
For femti år siden var Thorvald Erichsen en av de ubestridt mest hyllede norske malere i generasjonen etter Munch. For mange er han i dag et nesten ukjent navn. Hva var det egentlig som skjedde?
Øivind Storm Bjerke
Glemt av Nasjonalmuseet, hylles i Drammen
Drammens museum tar ansvar med sin grundige og fine utstilling med Thorvald Erichsens malerier. Den kommer i kjølvannet av kritikken mot prioriteringene i Nasjonalmuseets samlings-presentasjon.
Lars Elton, Kunstkritiker
Fremtidsangst og fortidsforløsning
Der er en alvor i Årsutstillingen 2022, som reflekterer de mange bekymringer, man kan have, når man lever i dag: klimakrise og overforbrug, mental sårbarhed, krig, sygdom og død. Udstillingen går tæt på alt det svære, men finder også håb i gamle traditioner, taktile eksperimenter og tilfældighedens lyksalighed.
Af Joachim Aagaard Friis