omvisning Thorvald Erichsen

Gratis lunsjomvisninger i sommer

Museet holder gratis lunsjomvisninger fra 28.06-02.08 klokka 13.00. Det blir forskjellige tema utover sommeren så følg med. Velkommen!

28. juni
Thorvald Erichsen «Levende Landskap»
Utstillingen viser landskapsmalerier fra Holmsbu og Kjelsøy i perioden 1920-1939. Thorvald Erichsen er en av våre store kunstnere fra tidlig 1900- tallet, en fantastisk kolorist og en «Lysets maler». Erichsen malte ofte de samme landskapene om og om igjen, men lyset og stemningen er alltid forskjellig. Bli med på formidling og opplev hvordan Erichsens umiddelbare måte å male på påvirker opplevelsen!

5. juli
Thorvald Erichsen «Levende Landskap»

12. juli

Omvisning i våre samlinger

Vet du hva mangletrær og luktevannshus er? Det var vanlige forlovelsesgaver før i tiden. I denne formidlingen kan du bli kjent med disse gjenstandene og mange flere fra det gamle bondesamfunnet og mer luksuriøse gjenstander fra borgerstanden fra rundt 17-1800 tallet. Vel møtt!

19. juli

Nøstetangen

Visste du at en av glassverkets medarbeidere ble arrestert for industrispionasje og satt i fengsel i England? Hvordan garderte borgerskapet seg fra å bli forgiftet av vinen de ble servert i selskap? Hvem var hvirvelvinden von Storm? Vet du hvorfra vinglassmodellen Nøgen Jomfru fikk sitt navn? Dette og mere til får du høre om i denne formidlingen.

26. juli

Nøstetangen

2. august

Den japanske haven er et lite stykke Japan i Norge. For å lage en slik hage kreves høy kompetanse innenfor japansk kultur og hagekunst. Vår hage er en fjellhage, et miniatyrlandskap som forsøker å gjengi naturen på en poetisk og harmonisk måte. Den japanske haven har en 1000 år gammel historie og er ladet med mye symbolsk innhold. Vil du bli bedre kjent med denne hagen er du veldig velkommen!