Kunstporten_-_web

Ny teknologi bidrar til et rikere museumsbesøk

Kunstporten er et resultat av et unikt samarbeid mellom Lillehammer Kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Munch-museet, Henie Onstad Kunstsenter, Haugar Vestfold Kunstmuseum, Drammens Museum og Astrup Fearnley Museet.

Design og IT-selskapet Making Waves har vært ansvarlig for strategi, konsept, design og teknisk utvikling. Prosjektet har mottatt støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.

Kunstporten er utviklet spesielt for barnefamilier og ungdom, der de kan bli kjent med kunst på syv norske kunstinstitusjoner, gjennom å jakte etter og utforske kunstverk. Barn kan være kunstagenter og løse oppdrag i møte med kunst. Ungdom får hjelp til å lage nyttige huskelapper de kan bruke i flere fag i videregående skole. Appen er utviklet for iPhone/iPod, er gratis å laste ned, og kan tas i bruk på egne telefoner eller på utlånsenheter ved museene.

På Drammens Museum er verk fra Det Faste Galleriet valgt ut. Produksjonen har foregått i samarbeid med målgruppene.

Se også...