Screenshot_2-1

What Looks Good is Good

Nye verk i samlingen

Vi har gleden av å presentere nye verk i samlingen i Visningsrommet i Museumsbygningen. De innkjøpte verkene er av kunstnerne Ulla-Mari Brantenberg, Marit Tingleff, Ann-Cathrin November Høibo og Tron Meyer.

Vi starter det nye året med en digital utstilling.  Verkene vi viser frem ble kjøpt inn på slutten av det spesielle året 2020 for den første millionen kulturminister Abid Raja delte ut i oktober som en del av kompensasjons- og stimuleringsordningen til kultursektoren. Det var en særdeles gledelig nyhet på slutten av koronaåret. Abid Raja ønsket å stimulere til skapende kunstnerisk aktivitet og fordelte 23 millioner til 15 ulike kunstmuseum til innkjøp av samtidskunst, kunsthåndverk og design fra gallerier og visningssteder i Norge eller direkte fra kunstneren. Det planlegges flere innkjøp i nærmeste kvartal for den andre millionen.

To av kunstnerne Ulla-Mari Brantenberg og Marit Tingleff har tidligere stilt ut i Nøstetangenrommet her på Drammens Museum. Marit Tingleff i 2002 og Ulla-Mari Brantenberg i 2005, men den gangen var det dessverre ikke budsjett til å kjøpe inn verk av kunstnerne til samlingen. Mange av verkene som er kjøpt inn på Drammens Museum er nettopp kjøpt av kunstnere som er blitt invitert til å stille ut her. Når en kunstner har blitt invitert til å stille ut på Drammens Museum er de blitt vurdert som en av de beste innen sitt felt så vi er fornøyd med å endelig få de i samlingen.